از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

بررسی کلی

بارداری خارج از رحم یعنی چی ؟ بارداری با تخمک بارور شروع می شود. به طور معمول ، تخمک بارور شده به پوشش رحم متصل می شود. حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده کاشته شود و در خارج از حفره اصلی رحم رشد کند.

بارداری خارج رحمی غالباً در لوله رحمی اتفاق می افتد که تخمک ها را از تخمدان ها به رحم منتقل می کند. به این نوع از بارداری بیرون رحمی ، حاملگی لوله ای گفته می شود. گاهی اوقات ، بارداری خارج رحمی در نواحی دیگر بدن مانند تخمدان ، حفره شکم یا قسمت تحتانی رحم (دهانه رحم) رخ می دهد که به واژن متصل می شود.

حاملگی خارج رحمی نمی تواند به طور طبیعی پیش رود. تخمک بارور شده نمی تواند زنده بماند و در صورت عدم درمان ، بافت در حال رشد ممکن است باعث خونریزی تهدید کننده حیات شود.

علائم علل

بارداری خارج از رحم چه زمانی مشخص میشود

بارداری خارج از رحم چه علائمی دارد

در ابتدا ممکن است هیچ علائمی مشاهده نکنید. با این حال ، برخی از زنانی که بارداری خارج رحمی دارند ، علائم اولیه یا علائم اولیه بارداری را دارند مثل – یک دوره از دست رفته ، حساسیت به پستان و حالت تهوع.

اگر تست بارداری بدهید ، نتیجه مثبت خواهد بود. هنوز هم ، حاملگی خارج رحمی نمی تواند به صورت طبیعی ادامه یابد.

با رشد تخمک بارور شده در مکان نامناسب ، علائم و نشانه ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

ectopic pregnancy - از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است

هشدار زودهنگام بارداری خارج رحمی

غالباً ، اولین علائم هشدار دهنده بارداری خارج رحمی خونریزی واژن و درد لگن است.

اگر خون از لوله رحمی نشت کند ، ممکن است شانه درد یا تمایل به اجابت مزاج داشته باشید. علائم خاص شما به محل جمع شدن خون و تحریک اعصاب بستگی دارد.

علائم اضطراری

اگر تخمک بارور شده در لوله رحمی به رشد خود ادامه دهد ، می تواند باعث پارگی لوله شود. احتمال خونریزی شدید در داخل شکم بسیار زیاد است. علائم این واقعه تهدید کننده زندگی شامل سبکی شدید ، غش و شوک است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت مشاهده علائم و نشانه های بارداری خارج رحمی ، از جمله:

  • درد شدید شکم یا لگن همراه با خونریزی واژینال
  • سبکی شدید یا غش کردن
  • درد شانه

علل

حاملگی لوله ای – رایج ترین نوع حاملگی خارج رحمی – هنگامی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در مسیر رحم گیر می کند ، غالباً به این دلیل که لوله رحم در اثر التهاب آسیب دیده یا از بین رفته است. عدم تعادل هورمونی یا رشد غیر طبیعی تخمک بارور نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

عوامل خطر

برخی از مواردی که احتمال بارداری خارج رحمی را برای شما بیشتر می کند عبارتند از:

  • بارداری خارج رحمی قبلی. اگر قبلاً این نوع حاملگی را داشته باشید ، به احتمال زیاد بارداری دیگری نیز دارید.
  • التهاب یا عفونت عفونت های منتقله از راه مقاربت جنسی ، مانند سوزاک یا کلامیدیا ، می تواند باعث التهاب در لوله ها و سایر اندام های مجاور شود و خطر بارداری خارج رحمی را افزایش دهد.
  • درمان های باروری. برخی تحقیقات نشان می دهد زنانی که از روش لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا روش های درمانی مشابه استفاده می کنند ، احتمال بارداری خارج رحمی دارند. ناباروری به خودی خود نیز ممکن است خطر را افزایش دهد.
  • جراحی لوله. جراحی برای اصلاح لوله رحمی بسته یا آسیب دیده می تواند خطر بارداری خارج رحمی را افزایش دهد.
  • انتخاب کنترل بارداری. احتمال بارداری هنگام استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) نادر است. با این حال ، اگر با IUD در محل خود باردار شوید ، احتمال حاملگی بیرون رحمی وجود دارد. بستن لوله ، یک روش دائمی برای جلوگیری از بارداری که معمولاً به عنوان “بسته شدن لوله های شما” شناخته می شود ، اگر بعد از این روش باردار شوید ، خطر شما را افزایش می دهد.
  • سیگار کشیدن. مصرف سیگار دقیقاً قبل از بارداری می تواند خطر بارداری خارج رحمی را افزایش دهد. هرچه بیشتر سیگار بکشید ، خطر بیشتر خواهد بود.

عوارض

بارداری خارج رحمی می تواند باعث باز شدن لوله رحمی شود. بدون درمان ، پارگی لوله می تواند منجر به خونریزی تهدید کننده زندگی شود.

جلوگیری

هیچ راهی برای جلوگیری از بارداری خارج رحمی وجود ندارد ، اما در اینجا چند روش برای کاهش خطر وجود دارد:

1.محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی به جلوگیری از عفونت های مقاربتی کمک می کند و ممکن است خطر بیماری التهابی لگن را کاهش دهد.
2.سیگار نکشید اگر این کار را انجام دادید ، قبل از اقدام به بارداری این کار را ترک کنید.

تشخیص و درمان

تشخیص

معاینه لگن می تواند به پزشک شما کمک کند تا مناطق درد ، حساسیت به لمس یا توده ای را در لوله رحمی یا تخمدان شناسایی کند. با این حال ، پزشک با معاینه شما نمی تواند بارداری خارج رحمی را تشخیص دهد. شما به آزمایش خون و سونوگرافی نیاز خواهید داشت.

تست حاملگی

پزشک برای آزمایش بارداری آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) را تجویز می کند. سطح این هورمون در دوران بارداری افزایش می یابد. این آزمایش خون ممکن است هر چند روز تکرار شود تا زمانی که آزمایش سونوگرافی بارداری خارج رحمی را تأیید یا رد کند – معمولاً حدود پنج تا شش هفته پس از بارداری طول می کشد.

سونوگرافی

سونوگرافی از طریق واژن به پزشک اجازه می دهد تا محل دقیق بارداری شما را ببیند. برای این آزمایش ، دستگاهی شبیه گرز درون واژن شما قرار می گیرد. این از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از رحم ، تخمدان ها و لوله های رحمی شما استفاده می کند و تصاویر را به یک مانیتور نزدیک می فرستد.

سونوگرافی شکمی ، که در آن عصای سونوگرافی بر روی شکم شما حرکت داده می شود ، ممکن است برای تأیید بارداری یا ارزیابی خونریزی داخلی استفاده شود.

ds00306  ds00699  ds01155 im04391 mcdc7 vaginal ultrasoundthu jpg - از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است

عکس سونوگرافی بارداری خارج از رحم

یک نمونه عکس برای شما اماده کردیم که نشان دهنده ی این بیماری می باشد.

بارداری خارج از رحم  - از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است

سایر آزمایشات خون

شمارش کامل خون برای بررسی کم خونی یا سایر علائم از دست دادن خون انجام می شود. در صورت تشخیص حاملگی خارج رحمی ، پزشک همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی گروه خونی شما در صورت نیاز به انتقال خون تجویز کند.

درمان تجربه بارداری خارج از رحم

تخمک بارور شده نمی تواند در خارج از رحم به طور طبیعی رشد کند. برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده زندگی ، لازم است بافت خارج رحم برداشته شود. بسته به علائم و زمان بارداری خارج رحمی ، این ممکن است با استفاده از دارو ، جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی شکم انجام شود.

سقط جنین در حاملگی خارج از رحم

متاسفانه همان گونه که گفته شد امکان رشد جنین در بارداری خارج از رحم وجود ندارد و با روش هایی که در ادامه با آنها آشنایی پیدا میکنید باید درمان شوید.

دارو

امپول برای بارداری خارج از رحم

حاملگی خارج رحمی زودرس و بدون خونریزی ناپایدار اغلب با دارویی به نام متوترکسات درمان می شود که رشد سلول را متوقف کرده و سلولهای موجود را حل می کند. دارو با تزریق تجویز می شود. بسیار مهم است که تشخیص حاملگی خارج رحمی توسط پزشک قبل از دریافت این روش درمانی قطعی باشد.

بعد از تزریق ، پزشک آزمایش HCG دیگری را برای تعیین میزان کارایی درمان و در صورت نیاز به داروی بیشتر تجویز می کند.

روشهای لاپاراسکوپی

سالپنگوستومی و سالپینژکتومی دو عمل جراحی لاپاراسکوپی هستند که برای درمان برخی از حاملگی های خارج رحمی مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش ، یک شکاف کوچک در شکم ، نزدیک یا در ناف ایجاد می شود. در مرحله بعدی ، پزشک شما از یک لوله نازک مجهز به لنز دوربین و نور (لاپاراسکوپ) برای مشاهده ناحیه لوله استفاده می کند.

در سالپینگوستومی ، حاملگی خارج رحمی برداشته می شود و لوله به خودی خود بهبود می یابد. در سالپینژکتومی ، حاملگی خارج رحمی و لوله از بین می روند.

روش شما به میزان خونریزی و آسیب و پارگی لوله بستگی دارد. همچنین فاکتور این است که آیا لوله رحمی دیگر شما طبیعی است یا علائم آسیب قبلی را نشان می دهد.

جراحی اضطراری

اگر حاملگی خارج رحمی باعث خونریزی شدید می شود ، ممکن است به جراحی فوری نیاز داشته باشید. می تواند به روش لاپاراسکوپی یا از طریق برش شکم (لاپاراتومی) انجام شود. در بعضی موارد می توان لوله رحمی را نجات داد. با این حال ، به طور معمول ، یک لوله پاره شده باید برداشته شود.

کنار آمدن و پشتیبانی

از دست دادن بارداری ناراحت کننده است ، حتی اگر فقط مدت زمان کوتاهی از آن مطلع باشید. مشکلاتش را بشناسید و به خود وقت بدهید تا اینکه غمگین شوید. درباره احساسات خود صحبت کنید و به خود اجازه دهید آنها را کاملاً تجربه کنید.

برای پشتیبانی به شریک زندگی ، عزیزان و دوستان خود اعتماد کنید. همچنین ممکن است از یک گروه پشتیبانی ، مشاور غم و اندوه یا سایر ارائه دهندگان بهداشت روان کمک بگیرید.

بسیاری از زنانی که بارداری خارج رحمی دارند بارداری سالم در آینده دارند. بدن زن به طور معمول دارای دو لوله فالوپ است. اگر یکی آسیب ببیند یا برداشته شود ، تخمک ممکن است با اسپرم در لوله دیگر بپیوندد و سپس به رحم سفر کند.

اگر هر دو لوله رحمی آسیب دیده یا برداشته شده باشد ، لقاح آزمایشگاهی (IVF) همچنان می تواند یک گزینه باشد. با این روش تخمک های بالغ در آزمایشگاه بارور می شوند و سپس در رحم کاشته می شوند.

اگر بارداری خارج رحمی داشته باشید ، خطر ابتلا به بارداری دیگر افزایش می یابد. اگر می خواهید دوباره باردار شوید ، مراجعه منظم به پزشک بسیار مهم است. آزمایشات اولیه خون برای همه زنانی که بارداری خارج رحمی داشته اند توصیه می شود. در صورت بروز بارداری خارج رحمی ، آزمایش خون و آزمایش سونوگرافی می تواند به پزشک شما هشدار دهد.

آماده شدن برای ملاقات

اگر خونریزی واژینال خفیف یا درد کمی در شکم دارید با مطب پزشک تماس بگیرید. پزشک ممکن است مراجعه به مطب یا مراقبت های پزشکی فوری را به شما توصیه کند.

با این حال ، در صورت بروز این علائم هشدار دهنده یا علائم حاملگی خارج رحمی ، کمک فوری پزشکی لازم است:

  • درد شدید شکم یا لگن همراه با خونریزی واژینال
  • سبکی شدید
  • غش کردن

در صورت داشتن علائم فوق با (شماره اورژانس محلی خود) تماس بگیرید یا به بیمارستان بروید.

چه کاری می توانید انجام دهید

یادداشت برداری از سوالات خود برای پزشک قبل از ویزیت می تواند مفید باشد. در اینجا چند سوال وجود دارد که ممکن است بخواهید از پزشک خود بپرسید:

  • به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • گزینه های مداوا چه هست؟
  • شانس من برای بارداری سالم در آینده چقدر است؟
  • چه مدت باید منتظر بمانم تا دوباره باردار شوم؟
  • آیا در صورت باردار شدن مجدد نیاز به اقدامات احتیاطی خاصی دارم؟

علاوه بر سوالات آماده شده ، در هر زمان که چیزی را نمی فهمید ، از پرسیدن سوال دریغ نکنید. در صورت امکان از یکی از عزیزان یا دوستان خود بخواهید که با شما بیایند. گاهی اوقات ممکن است به خاطر سپردن تمام اطلاعات ارائه شده به خصوص در شرایط اضطراری دشوار باشد.

چه انتظاری از پزشک خود دارید

اگر نیازی به درمان فوری ندارید و هنوز بارداری خارج رحمی تشخیص داده نشده است ، پزشک در مورد سابقه پزشکی و علائم با شما صحبت خواهد کرد. در مورد چرخه قاعدگی ، باروری و سلامت کلی شما سوالات زیادی از شما پرسیده می شود.

قاعدگی (پریود)

  • آخرین قاعدگی کی بود؟
  • آیا مورد غیرعادی در مورد آن مشاهده کردید؟

بارداری

  • آیا ممکن است باردار باشید؟
  • آیا تست بارداری داده اید؟ اگر چنین است ، آیا آزمایش مثبت بود؟
  • آیا قبلا باردار بوده اید؟ اگر چنین است ، نتیجه هر بارداری چه بود؟
  • آیا تاکنون درمان های باروری داشته اید؟
  • آیا در آینده قصد بارداری دارید؟

علائم

  • درد دارید؟ اگر چنین است ، کجا درد می کند؟
  • آیا خونریزی واژینال دارید؟ اگر چنین است ، آیا بیشتر از دوره معمول شما است یا کمتر؟
  • آیا شما دچار سبکی سر شده اید یا سرگیجه دارید؟

تاریخچه سلامت

  • آیا تا به حال جراحی باروری از جمله بستن لوله ها (یا برگشت آن) داشته اید؟
  • آیا به عفونت مقاربتی مبتلا شده اید؟
  • آیا شما تحت هیچ شرایط پزشکی دیگری تحت درمان هستید؟
  • چه داروهایی استفاده می کنید؟

منبع: از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است





:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Aria
ت : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');